رصد خسوف(ماه گرفتگی) در منطقه نمونه گردشگری سریزد

یزدفردا :شامگاه 25 خرداد مراسم رصد ماه گرفتگی با حضور نوروزی عضو رصدخانه زعفرانیه، دشتی معاون سیاسی امنینی و جمعی از مسئولین در منطقه نمونه گردشگری سریزد برگزار شد.


معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن اعلام این خبر،گفت: منطقه نمونه گردشگری سریزد یكی از روستاهای تاریخی شهرستان مهریز و در مسیر محور ارتباطی كرمان – یزد استقرار یافته است.


"کاظم بابارحیم" با اشاره به اینکه منطقه سریزد محل مناسبی برای مشاهده ماه گرفتگی است، گفت: انسان از دیرباز توجه بسیاری به آسمان داشته و به فراخور زمان و با توجه به رشد و پیشرفت در سطوح مختلف علمی توجه بشر به آسمان این فضای بیکران دو چندان شده است.


وی گفت: سمفونی حرکت ماه و زمین در مدارهای خود ،پدیده‌هایی زیبا و کم نظیر را خلق می‌کند که بی‌شک دلیلی بر عظمت و دقت آفرینش گیتی می‌باشد.


نوروزی عضو رصد خانه زعفرانیه گفت: ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می‌افتد كه ماه در فاز كامل و در حال عبور از بخشی از سایه‌ی زمین باشد.


نوروزی با بیان اینکه منجمان سه نوع متفاوت از ماه گرفتگی را شناسایی كرده‌اند، گفت: خسوف نیم سایه‌ای، جزئی و کلی از انواع کسوف شناسایی شده می‌باشد.


وی در ادامه افزود: حدود 35% از خسوف‌ها از نوع نیم سایه‌ای است كه تشخیص آن مقداری دشوار، حدود 30% خسوف‌ها نیز جزیی می‌باشد كه با چشم مسلح به راحتی قابل رویت است. و درنهایت 35% خسوف‌ها نیز كلی است كه رویدادی بسیار برجسته برای رصد می‌باشد.


نوروزی بابیان اینکه رصد ماه گرفتگی بر خلاف خورشید گرفتگی (كسوف) كاملا بی‌خطر است،گفت: برای رصد این پدیده نیازی به هیچ فیلتر محافظی و حتی استفاده از تلسكوپ نیست.


وی گفت: یك خسوف سوژه‌ی بسیار جذابی برای عكاسی است خوشبختانه عكاسی از خسوف آسان است به شرط آنكه امكانات مناسبی داشته باشید و از آن به خوبی استفاده كنید.


شایان به ذکر است: مراسم رصد ماه گرفتگی شامگاه 25 خرداد از ساعت 20 الی 1 بامداد با برنامه های متنوع اعم از اقامه نماز آیات،موسیقی زنده، نورافشانی و... در محل منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا